Ovaj je tekst izravan nastavak poglavlja Zašto učimo komunikacijske vještine?, pa preporučujem da se prije nastavka rada prisjetite njegova sadržaja.
Znanja i vještine potrebne suvremenim inženjerima
Godine 2010. strukovna udruga Inženjeri Australije donijela je popis relevantnih vještina potrebnih suvremenim inženjerima. Za razliku od trodijelne podjele na tehničke, socijalne i konceptualne vještine izložene u Uvodu (Finch i Maddux, 2006), Inženjeri Australije potrebne vještine dijele u dvije skupine:
- tehničke i
- prenosive vještine.
Konceptualne vještine podjednako prožimaju obje skupine i stoga se ne navode posebno, a čine ih sljedeća osnovna područja:
- timski rad,
- komunikacije,
- tehnologije i
- kritičko razmišljanje.
Dodatno, Inženjeri Australije budućim kolegama preporučuju i upisivanje izbornih društvenih predmeta iz sljedećih područja:
- jezika,
- povijesti i zemljopisa,
- vizualnih umjetnosti i
- sporta.
Za kraj, jezične se vještine dijele na:
- materinski jezik,
- književnost,
- govor / komunikacije,
- debatiranje,
- studij medija i
- novinarstvo / izdavaštvo (Engineers Australia, 2010).
Priprema za debatu
Kako biste se uspješno pripremili za debatu, potrebno je provesti dvodijelni dokazni postupak: najprije treba pokazati zašto je svaka navedena vještina važna za studente stručnog studija Tehničkog veleučilišta u Zagrebu, a zatim da su dotične vještine sadržane u predmetu Komunikacijske vještine.
Pitanje važnosti pojedinih vještina za studente tehničkih struka vrlo je složeno. Obrađuje se u nizu knjiga, stručnih i znanstvenih časopisa i u stalnim raspravama o strukturi kurikuluma na visokoškolskim institucijama diljem svijeta. Zato se ne može očekivati da će bilo koji student istim intenzitetom obraditi sva područja. Problemu je, međutim, moguće doskočiti grupnim radom.
U skladu s osobnim afinitetima, studenti trebaju međusobno podijeliti vještine s popisa Inženjera Australije. Svatko treba odabrati najmanje dvije i obraditi njihovu važnost za studente stručnog studija Tehničkog veleučilišta u Zagrebu. Ako se sjetite neke vještine koja nije spomenuta u popisu, a držite je važnom za studente stručnog studija TVZ-a, slobodno je obradite umjesto neke s popisa.
Svako navedeno znanstveno područje, odnosno vještinu istražite postavljanjem sljedećih pitanja:
- Na koji je način istraživana vještina povezana sa zanimanjima u kojima studenti Tehničkog veleučilišta u Zagrebu djeluju pošto završe studij?
- Na koji je način istraživana vještina povezana s privatnim životom studenata?
- Je li istraživana vještina potrebna baš svim inženjerima? Postoje li neki poslovi u kojima uopće nije potrebna? Ako postoje, koliko su zastupljeni u inženjerskim strukama i koliko je vjerojatno da će postojati i za deset, dvadeset ili trideset godina?
- Je li istraživana vještina podjednako važna u svim geopolitičkim sustavima ili njena važnost varira od države do države?
- Je li istraživana vještina podjednako važna u svim strukama ili njena važnost varira od struke do struke?
- Je li istraživana vještina podjednako važna na svim organizacijskim razinama?
- Podučava li se istraživana vještina u sklopu predmeta Komunikacijske vještine?
- Podučava li se istraživana vještina u sklopu nekih drugih predmeta na Tehničkom veleučilištu?
- Podučava li se istraživana vještina na nižim obrazovnim razinama (u osnovnoj i srednjoj školi)?
- I tako dalje…
Važno
Popis vještina i pitanja je indikativan i daje samo općenit putokaz za analizu potrebe za različitim znanjima i vještinama kod studenata stručnih studija na Tehničkom veleučilištu u Zagrebu. Dajte svojoj kreativnosti na volju: analizirajte neku vještinu koju Inženjeri Australije ne spominju i/ili postavite pitanja kojih nema na gornjem popisu. Donesite svoje ideje u učionicu i raspravljajte o njima. Bez obzira na uspjeh u debati, svaka ideja podjednako pridonosi boljem razumijevanju problematike komunikacijskih vještina u kontekstu inženjerstva i sposobnostima debatiranja. Budite otvoreni prema tuđim i vlastitim idejama i iz ovog predmeta dobit ćete mnogo više nego što biste dobili doslovno slijedeći upute!
Zadatak
Svaki student u grupi treba analizirati najmanje dvije vještine s popisa strukovne udruge Inženjeri Australije i razmisliti o optimalnom formatu debate za zadanu temu.
Izvori
Za početak svakako konzultirajte poglavlja Zašto učimo komunikacijske vještine?, Pretraživanje informacija i Literatura.
Nadalje, proučite odlično mrežno sjedište Engineer your Career.
Kako bih vas potakao na samostalno istraživanje, navedeni prijedlog izvora namjerno je nepotpun. Istražite još barem dva različita izvora koji nisu u ovom tekstu i ocijenite njihovu relevantnost prije uporabe.
Popis literature
Engineers Australia (2010). Engineer your Career: Required Skills. Canberra: Engineers Australia. Izvor dostupan ovdje.
Finch, L.; Maddux, R. B. (2006). Delegation Skills for Leaders: An Action Plan for Success as a Manager. Treće izdanje. Boston: Thomson.