Komunikacijske vještine

Teorijska pozadina

Ovaj je tekst izravan nastavak poglavlja Zašto učimo komunikacijske vještine?, pa preporučujem da se prije nastavka rada prisjetite njegova sadržaja.

Znanja i vještine potrebne suvremenim inženjerima

Godine 2010. strukovna udruga Inženjeri Australije donijela je popis relevantnih vještina potrebnih suvremenim inženjerima. Za razliku od trodijelne podjele na tehničke, socijalne i konceptualne vještine izložene u Uvodu (Finch i Maddux, 2006), Inženjeri Australije potrebne vještine dijele u dvije skupine:

  • tehničke i
  • prenosive vještine.

Konceptualne vještine podjednako prožimaju obje skupine i stoga se ne navode posebno, a čine ih sljedeća osnovna područja:

  • timski rad,
  • komunikacije,
  • tehnologije i
  • kritičko razmišljanje.

Dodatno, Inženjeri Australije budućim kolegama preporučuju i upisivanje izbornih društvenih predmeta iz sljedećih područja:

  • jezika,
  • povijesti i zemljopisa,
  • vizualnih umjetnosti i
  • sporta.

Za kraj, jezične se vještine dijele na:

  • materinski jezik,
  • književnost,
  • govor / komunikacije,
  • debatiranje,
  • studij medija i
  • novinarstvo / izdavaštvo (Engineers Australia, 2010).

Priprema za debatu

Kako biste se uspješno pripremili za debatu, potrebno je provesti dvodijelni dokazni postupak: najprije treba pokazati zašto je svaka navedena vještina važna za studente stručnog studija Tehničkog veleučilišta u Zagrebu, a zatim da su dotične vještine sadržane u predmetu Komunikacijske vještine.

Pitanje važnosti pojedinih vještina za studente tehničkih struka vrlo je složeno. Obrađuje se u nizu knjiga, stručnih i znanstvenih časopisa i u stalnim raspravama o strukturi kurikuluma na visokoškolskim institucijama diljem svijeta. Zato se ne može očekivati da će bilo koji student istim intenzitetom obraditi sva područja. Problemu je, međutim, moguće doskočiti grupnim radom.

U skladu s osobnim afinitetima, studenti trebaju međusobno podijeliti vještine s popisa Inženjera Australije. Svatko treba odabrati najmanje dvije i obraditi njihovu važnost za studente stručnog studija Tehničkog veleučilišta u Zagrebu. Ako se sjetite neke vještine koja nije spomenuta u popisu, a držite je važnom za studente stručnog studija TVZ-a, slobodno je obradite umjesto neke s popisa.

Svako navedeno znanstveno područje, odnosno vještinu istražite postavljanjem sljedećih pitanja:

  • Na koji je način istraživana vještina povezana sa zanimanjima u kojima studenti Tehničkog veleučilišta u Zagrebu djeluju pošto završe studij?
  • Na koji je način istraživana vještina povezana s privatnim životom studenata?
  • Je li istraživana vještina potrebna baš svim inženjerima? Postoje li neki poslovi u kojima uopće nije potrebna? Ako postoje, koliko su zastupljeni u inženjerskim strukama i koliko je vjerojatno da će postojati i za deset, dvadeset ili trideset godina?
  • Je li istraživana vještina podjednako važna u svim geopolitičkim sustavima ili njena važnost varira od države do države?
  • Je li istraživana vještina podjednako važna u svim strukama ili njena važnost varira od struke do struke?
  • Je li istraživana vještina podjednako važna na svim organizacijskim razinama?
  • Podučava li se istraživana vještina u sklopu predmeta Komunikacijske vještine?
  • Podučava li se istraživana vještina u sklopu nekih drugih predmeta na Tehničkom veleučilištu?
  • Podučava li se istraživana vještina na nižim obrazovnim razinama (u osnovnoj i srednjoj školi)?
  • I tako dalje…

Važno

Popis vještina i pitanja je indikativan i daje samo općenit putokaz za analizu potrebe za različitim znanjima i vještinama kod studenata stručnih studija na Tehničkom veleučilištu u Zagrebu. Dajte svojoj kreativnosti na volju: analizirajte neku vještinu koju Inženjeri Australije ne spominju i/ili postavite pitanja kojih nema na gornjem popisu. Donesite svoje ideje u učionicu i raspravljajte o njima. Bez obzira na uspjeh u debati, svaka ideja podjednako pridonosi boljem razumijevanju problematike komunikacijskih vještina u kontekstu inženjerstva i sposobnostima debatiranja. Budite otvoreni prema tuđim i vlastitim idejama i iz ovog predmeta dobit ćete mnogo više nego što biste dobili doslovno slijedeći upute!

Zadatak

Svaki student u grupi treba analizirati najmanje dvije vještine s popisa strukovne udruge Inženjeri Australije i razmisliti o optimalnom formatu debate za zadanu temu.

Izvori

Za početak svakako konzultirajte poglavlja Zašto učimo komunikacijske vještine?Pretraživanje informacija i Literatura.

Nadalje, proučite odlično mrežno sjedište Engineer your Career.

Kako bih vas potakao na samostalno istraživanje, navedeni prijedlog izvora namjerno je nepotpun. Istražite još barem dva različita izvora koji nisu u ovom tekstu i ocijenite njihovu relevantnost prije uporabe.

Popis literature

Engineers Australia (2010). Engineer your Career: Required Skills. Canberra: Engineers Australia. Izvor dostupan ovdje.

Finch, L.; Maddux, R. B. (2006). Delegation Skills for Leaders: An Action Plan for Success as a Manager. Treće izdanje. Boston: Thomson.