CUEING
- POŠTUJTE NAŠE ZNAKOVE
Ako vaš voditelj maše rukama, odbrojava prstima, te srednjim
prstom i kažiprstom pokazuje na svoje oči, ne brinite, nije
to neki čudan način vježbanja već dobro razrađen sustav
komuniciranja s grupom koji se naziva CUEING. Uskoro ćete
znati sve male tajne tih, na početku, čudnih znakova i
kretnji.
Cueing predstavlja skupinu verbalnih naputaka (verbalni
cueing) i vizualnih znakova (vizualni cueing) koje voditelj
koristi za komunikaciju s grupom tijekom vođenja sata. To je
sustav koji maksimalno olakšava sporazumijevanje voditelja i
grupe u svim elementima treninga: što, kako, kad i zašto
nešto činiti, kamo se kretati i u kom trenutku promijeniti
pokret.
Uz personality i stručnost, cueing vještine najvažnije su za
uspješno odrađen sat. One utječe na emocionalno stanje
vježbača, omogućuju voditelju da pruža i prima informacije
vezane uz cjelokupan trening, te zadrži interes i motivaciju
vježbača adekvatno odabranim vježbama i pravovremenim
prijelazima povezanim u logičnu cjelinu.
U verbalni cueing ubraja se svako govorno obraćanje grupi u
svrhu neposrednog vođenja treninga: pohvale, ali i
ukazivanje na greške, pravilno disanje, objašnjenja vezana
uz tening i sl. Tu se ubrajaju i razni slušni efekti za
privlačenje pažnje vježbača: zviždanje, pljeskanje rukama i
razni uzvici (hej!, gledaj! slušaj!..), kao i boja glasa i
način obraćanja.
Vizualni cueing sastoji se od svih znakova koje vaš voditelj
pokazuje, načina na koji to čini, ispravne demonstracije
pokreta, izraza lica, kontakta očima i sl.
Budući svi ljudi prijenos informacija ne doživaljavaju
jednako, instruktorova je zadaća da cijelo vrijeme koristi
kombinaciju verbalnog i neverbalnog (vizualnog) cueinga.
Neverbalna komunikacija često govori više od riječi, a
karakteristični znakovi i geste iskazani u pravo vrijeme
intenziviraju verbalnu komunikaciju (Brajša, 1994). Kad bi
sve komponente označili indeksom 100, tad govor tijela
zauzima 55%, način verbalnog priopćavanja čini 38%, a
same riječi tek 7%.
Uspješna komunikacija je dvosmjeran proces i sadrži nekoliko
komponenti:
- informacijsku - pružanje stručnih, jasnih, pravovremenih
informacija i uputa
- emocionalnu - uspješno provođenje zadataka stvara veći
osjećaj samopoštovanja, sigurnosti i zadovoljstva
- socijalnu - ostvarenje socijalnog kontakta jedan je od
važnih razloga uključenja vježbača u grupne fitness programe.
Stalni proces slanja i primanja verbalnih i neverbalnih
informacija instruktoru omogućuje kontrolu nad vođenjem
teninga i, po potrebi, prilagođavanje i izmjenu informacija
koje šalje. Time pokazuje uvažavanje interesa i mogućnosti
vježbača u grupi, te prilagođavanje treninga njihovim
željama i mogućnostima.
Natalija Špehar, prof. kineziologije
LITERATURA:
- Natalija
Špehar, Đurđa Podvorac (2001). Metodika
sportske rekreacije - aerobika,
Priručnik za obrazovanje voditelja
sportske rekreacije (103-128), Zagreb,
Hrvatski savez sportske rekreacije
"Sport za sve" i Hrvatski olimpijski
odbor - Obrazovni centar.
- Brajša, P. (1994). Pedagoška
komunikologija. Zagreb, Školske novine