KOREOGRAFIJA U PROGRAMIMA AEROBIKE
Ako izbjegavate dolazak na grupne fitness
programe jer mislite da ne možete
pratiti koreografiju - niste u pravu.
Komplicirana koreografija nije uvijek
prisutna na satu, mogućnost praćenja
ovisi u velikoj mjeri od umijeća
voditelja i metodike koju koristi na
satu, ali i od samog programa i cilja sata.
U raznolikosti programa koji su danas na
tržištu sigurno svatko može naći program
u kojem će se odjećati dobro i
zadovoljiti svoju potrebu za vježbanjem.
Ponekad je
potrebno samo malo isprobavanja i strpljenja!
Pojam koreografije u progamima aerobike
može se definirati kao skup kretnji i
koraka smisleno i funkcionalno
oblikovanih u blokove koji se ponavljaju
u određenom redosljedu i odnosu. Mnoštvo programa aerobike koji se danas
provode, osobito programi s opterećenjem,
ne stavljaju koreografiju u prvi plan.
Složenost koreografije treba biti
prilagođena sposobnostima i željama
vježbača, ali i znanju i metodičkim
postupcima instruktora/voditelja. Može
se oblikovati kao jednostavna, umjerena
i složena (komplicirana). Uvijek treba
imati na uma da koreografija treba biti
sredstvo kojim se postiže cilj, a nikako
ne smije biti svrha sama sebi ili
demonstracija moći voditelja koji to
čini na štetu vježbača koji to ne mogu
pratiti. Oblikuje se, uči i provodi
prvenstveno u glavnom, kondicijskom
dijelu sata.
Koliko god koreografija bila jednostavna
u njenom stvaranju i razvijanju više ne
postoji slučajno korištenje pokreta.
Vrijeme nizanja kretnih struktura bez
nekog reda i plana u aerobici je davno
prošlo. Njeno postupno oblikovanje
slijedeći osnovne metodičke principe: od
poznatog ka nepoznatom, od lakšeg ka
težem, od jednostavnog ka
kompliciranijem-složenijem put je na
kojemu se cijelo vrijeme ostvaruje cilj
- ući i ostati u aerobnom režimu
treninga koji
traje dovoljno dugo da bi se potaknule
poželjne transformacijske promjene.
Koreografiju treba osmisliti i
simetrično provesti na jednostavan ali
zanimljiv način ne zanemarujući cilj
treninga i metodiku poučavanja
koreografije. Voditelj je dobar kad
uspije napraviti jednostavnu, zanimljivu,
lako izvedivu ali ipak dinamičnu i
intenzitetski zahtjevnu koreografiju
koja će zadržati pažnju vježbača i
pridonijeti ostvarivanju njihovih
ciljeva. Ona pomaže da se motiviraju
vježbači, održi željeni volumen
opterećenja i razbije monotonija.
Stvaranje i provođenje koreografije ne
mora predstavljati nešto teško i
komplicirano ali je potrebno određeno
vrijeme dok se ne stekne određena rutina.
Svrhoviti izbor kretnji, njihov
redosljed i stil, logičnost prijelaza iz
koraka u korak, raznolikost ritma,
progresivnost opterećenja, funkcionalna
zaokruženost, estetski oblik cjeline, a
najviše od svega, mogućnost vježbača da
prate voditelja, govore o tome da li je
neka koreografija uspjela.
Koreografije mogu biti sastavljene samo
od manjih cjelina (16 doba) koje se
ponavljaju desnom i lijevom nogom,
cjelina od 64 dobe koje u sebi mogu
sadržavati 32-dobni simetrični blok ili
biti jedinstveno oblikovane kao cjeline
bez ponavljanja pojedinih njenih
dijelova što ovisi o umješnosti
voditelja, potrebama i mogućnostima
vježbača u grupi kao i složenosti
koreografije u određenom programu.
Ponekad se dogodi da novi vježbači nisu
u stanju pratiti koreografiju, te
nezadovoljni odustaju s mišlju kako
aerobika nije za njih. KRIVO! Složenost
koreografije je različita ovisno o
programu, ali i instruktoru. Pokušajte s
nekim drugim, manje kompliciranim
programom dok ne steknete određeno
znanje i sposobnosti za izvođenje i
praćenje programa u kojima je
koreografija kompliciranija.
Također ima vježbača koji, iako mogu
pratiti vrlo složene koreografije, to
jednostavno ne žele i uključuju se u
programe u kojima je koreografija
jednostavna.
To je u potpunosti u redu. Mnoštvo
raznolikih programa upravo bi trebalo
omogućiti slobodu izbora prema osobnim
željama i mogućnostima svakog pojedinog
vježbača.
Sve dok vam vježbanje u nekom od
aerobnih programa predstavlja
zadovoljstvo - vježbajte i uživajte!
Natalija Špehar, prof. kineziologije